Duit hantaran. Perlu bawa sekali dengan barang hantaran tak?




Baca tajuk kat atas confrim tau kan? Selangor sekarang dah tak wajibkan duit hantaran. Kalau ada dikira duit pemberian. Mas Kahwin memang confrim ada. Jangan confius pulak. Cuma aku nak tanya, korang b2b akan bawa tak duit hantaran sekali dalam dulang dengan barang hantaran yang lain tak?





Macam kes aku, kami famili kedua belah pihak dah setuju untuk bawa kesemua duit hantaran dalam 1 majlis tertutup famili sahaja. Sebelum majlis akad nikah kami. Maksudnya, duit hantaran mungkin tak dimasukkan dalam dulang hantaran.





Boleh ke macam tu? Risau, bukan apa. Ada dengar cerita tok kadi sibuk-sibuk nak tahu duit hantaran kita, padahal yang perlu kisah duit mas kahwin. Kang tak pasal-pasal tercampur duit hantaran dengan duit mas kahwin kita.





Boleh jadi isu tak kalau kita tak tunjuk pada orang luar duit hantaran kita? Hanya famili terdekat sahaja yang tahu.



6 comments:

  1. kalau untuk pahang, duit hantaran perlu dimention dalam borg tp x payah tunjuk pn..n duit tue akan diberi dalam sebulan or beberapa bulan ikut persetujuan fmly la kepada pihak pengantin perempuan..biasanye duit tue digunakan tuk belanja kawen..x adenye tok kadi sibuk2 nk tanye hehehe

    ReplyDelete
  2. kitorg pon bg duit hantaran sebulan sebelom. dlm majlis tertutup. tapi masa akad tok imam still tanye and masukan dlm surat nikah amaun hantaran. jas fizikali takyah bwk mase majlis nikah tu.- myramyracle (gua malas sign in blog)

    ReplyDelete
  3. babe kalau mcm entry i,

    http://alyasyaqiera.blogspot.com/2011/12/kadar-maskahwin-di-selangor-fatwa.html

    wang belanja hantaran adalah maskahwin kat selangor. so kena sebut n tok kadi kene tahu. mcm i, dah bagi habis masa tunang haritu sbb itulah duit nak buat belanja knduri kendara

    ReplyDelete
  4. bawak sekali dua2 masa akad nikah..mas kahwin bawak cash..duit hantaran bawak cek..

    ReplyDelete
  5. rasenye mase akad nikah tu tok imam tanye je..xde lak tnjuk bukti ke ape..hee.rasenye la.sbb me too B2B bln 3 nnt/!:)

    ReplyDelete