Kahwin Cepat - Yang Berkat Jadi Mudarat?


Majlis akad nikah itu baru sahaja selesai. Saya dan beberapa orang
sahabat masih menikmati minuman ringan yang disediakan oleh pihak
tuan rumah.
Tiba-tiba seorang lelaki tua yang memang saya kenali menarik tangan
saya dan bertanya, "Kenapa orang sekarang kahwin lambat sangat?"
Saya lantas bertanya, "Tuk dulu kahwin cepat?"
"Umur 15 tahun, nenek kau dah dapat anak seorang..."

Terbayang anak perempuan saya yang menuntut di tingkatan 5 sekarang.
Sukar nak membayangkan betapalah di usia itu dia sudah mempunyai
anak. "Bahagia Tuk?"
"Tak bahagia apa... anak Tuk 12 orang!"
Terhibur saya berbual dengannya, semuanya diukur dengan angka.
"Saya berkahwin pada umur 21 tahun. Waktu tu masih menuntut lagi,
orang heboh saya tak sabar," adu saya tanpa dipinta. Sengaja
mengundang reaksi.

"Tak sabar? Pelik, kalau zaman Tuk, tu kira terlajak dah tu!"
"Betulkah saya tak sabar, Tuk? " tanya saya semacam mengusik.
"Eh, taklah. Kalau nak buat baik, eloklah cepat. Selamat dari
maksiat. Kalau betul tak sabar, Tuk ni lagilah tak sabar... umur 17
tahun dah kahwin, heh, heh, heh..."
"Setuju tak Tuk kalau dikatakan soal kahwin ni bukan soal cepat
lambat, tapi soal dah bersedia atau tidak?"
"Setuju. Tapi kena hurailah maksud persediaan tu..." tajam Tuk
membalas. "Kalau ikut pandangan Tuk, apa agak-agaknya persediaan tu?"
"Soal ni tak boleh agak-agak... Mesti tepat."
Terkedu saya dibuatnya. Tuk ni bukan sebarang orang.

"Maksud bersedia bukan sahaja dari segi umur... Asal akil baligh dah
boleh kahwin. Bukan sahaja diukur oleh badan yang sihat, pendapatan
yang cukup, tapi yang penting kematangan diri... Ertinya, seseorang
yang nak kahwin mesti dah mula dapat berfikir dengan baik, dah boleh
sedikit sebanyak kawal perasaan, dan jiwa tu sikit-sikit dah agak
tenang."
Saya menung panjang. Tertikam di sudut hati petanyaan, sudahkah saya
matang sewaktu mula berkahwin dahulu?

"Jangan menung... Tuk cuma kata, dah sedikit sebanyak matang. Tak payah
tunggu matang betul... nanti tak kahwin pula!" usik Tuk seperti dapat
membaca fikiran saya. Walau tanpa ijazah, Tuk sebenarnya sedang
menjelaskan asas kebahagiaan rumah tangga yang kadang kala tidak
dapat ditimba di mana-mana menara gading.

"Macam mana nak matang?" tanya saya perlahan. Malu rasanya untuk
diajukan soalan sedemikian di usia 40-an ini. Terasa terlambat!
"Tentulah dengan ilmu. Dulu Tuk dan kawan-kawan... umur sebelas tahun
dah khatam Quran. Dah selesai belajar ilmu fardu ain. Rukun, sah,
batal dan lain-lain ilmu asas dah OK. Bila sudah baligh buka kitab
Muhimmah, baik lelaki, baik perempuan. Dah diterangkan tanggung jawab
suami, isteri dan asas-asas kerukunan rumah tangga."

"Itu sahaja? Ilmu lain?" soal saya pendek.
"Eh, perlu. Mesti ada ilmu untuk cari rezeki. Yang otak baik, jadilah
guru, pegawai kerajaan... ikut keadaan zaman tulah. Tuk ni tak nasib
baik... kerja kampung sahaja, guna tulang empat kerat, buka tanah.
Itulah dusun yang Tuk kutip hasilnya sampai sekarang ni..."
"Tapi sekarang Tuk dah senang. Dengarnya dah dua kali naik haji."
"Tak senang. Tapi mudah-mudahan... tenang. Tulah doa Tuk, biar hidup
kita tenang."

"Agaknya sebab kurang matang nilah orang sekarang kahwin lambat?"
cuit saya, kembali ke tajuk asal.
"Ni agak Tuklah. Budak sekarang tak macam dulu. Mereka ni macam
lambat matang. Kalau dulu umur 13 dah boleh pikul tugas. Dah
berdikari, dah boleh harap jaga emak bapak. Setakat jadi imam dan
baca berzanji tu lancar... tapi sekarang lain, umur dah 23 tahun pun
masih bergantung kepada emak bapak. Nak jadi imam? Jauh sekali."
Terbayang kekesalan di wajahnya. Dia menyambung, "Sekali tu Tuk
tengok betul-betul dengan mata kepala ni macam mana seorang bakal
pengantin tersekat-sekat mengucap kalimah syahadah depan tuk kadhi.
Bila tanya rukun sembahyang, geleng kepala. Yang dihafalnya rukun
nikah saja..."

"Kalau macam tu macam mana?"
"Baik tak usah kahwin. Macam mana dia nak pimpin isteri dan anak-
anaknya nanti? Tu baru ilmu yang paling asas, belum lagi ilmu... apa
orang kata... ... parenting skill."
"Tuk pun tahu parenting skill?"
"Sekarang ni macam-macam sumber ilmu ada. Di radio, tv, ceramah, buku-
buku... ah, macam-macam."
"Tapi Tuk, kalau tak kahwin pun susah juga... Nanti terjebak dengan
maksiat," kilas saya.
"Tulah, ajaran Islam ni macam mata rantai. Lepas satu disambung satu.
Bermula dengan yang paling utama, diikuti yang kedua, ketiga dan
seterusnya... Ilmu tauhid, fekah dan akhlak perlu diasak di awal usia.
Diiring ilmu akademik. Jadi, bila dah nak kahwin nanti, ilmu tu semua
dah ada. Persediaan agama ada, persediaan material ada."

"Macam mana kalau ada yang lambat-lambatkan kahwin kerana katanya
belum bersedia, dari segi material dan agama?"
"Apapun biarlah berpada-pada. Kalau nak diikutkan ilmu agama... sampai
mati pun tak akan habis dituntut. Cukuplah sekadar keperluan dulu dan
tambah lagi selepas kahwin. Begitu juga soal material, soal kerja,
profesion... Ni pun tak akan habis-habis. Ukurlah ikut keperluan dan
kemampuan diri. Jangan sampai terlanjut usia sudahlah. Jangan nanti
ilmu ada, matang ada, duit ada, calon pulak tak ada..."
"Tuk lihat macam mana keadaan anak muda masa kini?" terluncur soalan
yang berbau akademik tanpa saya sedari.

"Akibat tak ikut tertib dalam menghayati ajaran Islam, keadaan jadi
agak lintang-pukang sekarang. Yang berkat jadi mudarat. Tak
dikahwinkan, membuat maksiat. Bila dikahwinkan, tak bertanggungjawab."
"Antara dua keadaan ni... yang mana patut kita pilih?"
"Perlukah kita buat pilihan? Pada Tuk... pilihlah keadaan yang tidak
memaksa kita membuat pilihan!"

DOSA yang Lebih HEBAT dari ZINA??

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa dia berada dalam duka cita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa rias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya.

Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala dia berkata,
"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya, Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."
"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s terkejut.
"Saya takut mengatakannya." jawab wanita cantik.
"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.
Maka perempuan itupun terpatah bercerita,
"Saya ......telah berzina."
Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan,
"Dari perzinaan itu saya pun......lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya....... Cekik lehernya sampai......tewas", ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.
Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang dia mengherdik perempuan tersebut.
"Nyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi!"...teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata karena jijik.


Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terhantuk-hantuk ke luar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus ke mana lagi hendak mengadu. Bahkan dia tidak tahu mahu dibawa ke mana lagi kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya?
Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahawa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,
"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertobat dari dosanya?
Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat.
"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina Dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.
"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"
" Ada !" jawab Jibril dengan tegas.
"Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran.
("Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina.)


Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.
Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti mereka seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman didadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi Dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, Kemudian dia mengqadanya, maka dia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 Hari, sedangkan satu Hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia

Mungkinkah Kita Telah Terlepas 'Pegang'...

SALIM OMAR

MINGGU lalu, baru saya nak seberang jalan ke Masjid Sultan untuk sembahyang
Jumaat,seorang pak cik dari jauh melemparkan senyum kepada saya. Kerana
masih ada banyak waktu, saya tak jadi seberang jalan dan tunggu pak cik
berjanggut dan bertongkat yang tidak saya kenali itu.

Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam dan saya menyuruh
anak saya mencium tangannya. Orangnya sudah agak berumur. Tiba-tiba, pak
cik itu memulakan perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris
yang agak baik.

Beliau cakap semua ayat Quran baik dan penting, tapi ada tiga surah yang
beliau 'pegang' betul-betul, dan beliau nasihatkan saya supaya 'pegang'
betul-betul juga.

Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak supaya pegangnya
betul-betul.

Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah. Selain penting untuk sah
sembahyang, ia juga ada doa minta bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan
yang betul.

Mudah-mudahan dengan menjaga bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan
terbuka pintu bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pak cik.

Kedua, Surah Al-Ikhlas. Surah ini, katanya, surah tauhid. Kita mesti ingat
Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti untuknya. Tak guna buat baik tapi tak
ikhlas.

Ketiga, surah Al-Kafirun, kata pak cik. Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik
cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena dengan zaman sekarang, zaman
globalisasi. Dalam zaman globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar
supaya pegang betul-betul surah itu.

Sebab, dalam zaman globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar
sampai ke Amerika atau ke mana-mana. Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun,
insya-Allah, dia akan selamat, kata pak cik.

Dia akan bergaul dengan orang beragama lain, tapi dia sedar untukmu agamamu,
untukku agamaku.

Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu lagi perkara yang
saya mesti pegang. Orang Islam, katanya, mesti ada tiga kekuatan.

Pertama, kekuatan minda.

Minda, kata pak cik, ialah ilmu. Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu
moden, ilmu teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan sebagainya kerana
ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup.

Kedua, kekuatan hati.

Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat supaya betapa
banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa yang lebih berkuasa. Bila ilmu
ada iman, barulah ilmu dan hidup jadi betul. Kalau minda kuat tapi hati tak
kuat, maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan iman, kata pak
cik.

Ketiga, kuat fizikal.

Pertama-pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk dalam minda,
kata pak cik. Kalau pun ada ilmu dan ada iman, jika tubuh badan tak kuat,
susah nak beramal. Maknanya, kekuatan masih tak seimbang, katanya.

Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga kekuatan, beliau minta
diri.

Terima kasih kepada pak cik. Pesanannya memang baik.

Puan Finie~aku sgt teruje melihat TUDUNG IKIN mu!!

wah....teruje ak melihat tudung ikin ko!!!
kaler coklat gtu!!
xpola...1 pon..janji ad rite??
pas due nnt kamo leh beli dgn byk2 skali ye???
pastu leh melaram...
kamo kn HOWT MAMA!!
bty, lawo!! don wori!! mst suit kne muke ko!!
pki tudung tuh wat lagi AYUUUU
pasni leh try selendang ikin plak!!
byk cantek2...corak2....t i xbeli lgk...
t la kalo bekenan d hati!!
huhuhu

new blog template


assalamualaikum


welcome to my new blog template. couple of new things i hv added to my blog. come n see the differences. dont 4get to leave any comment or answer the poll...

bye

have a nice day!!

my thesis

assalamualaikum
arini sayer nk menceritakan serba sedikit mengenai thesis sayer. butiran dibwah:

Thesis Title:
Effect of meshing on composite finite element formulation; a parametric study

thesis supervisor: Mr Dzulkarnain b. Ahmad

kalau melihat or mendengar tajuk, sure ramai gerun and kecut perot. pasti tidak menyangka cik epa sungguh berani menyahut cabaran utk menyiapkn thesis ni. namun apakan daya, tajuk ni adalah tajuk yg tertgl setelah ramai2 yg laen telah memilih tajuk thesis mereka. tapi xmengapa kerana cik epa bukan seorg yg mudah putus asa dan patah semangat. cik epa sukakn cabaran. cik epa sahut cabaran ni.

disebabkan sayer tidak pernah megambil subjek finite element analysis lagk, yg bersangkut paut ngn thesis sayer, jdk sayer ngambil langkah utk belajar secara sendri dengan di bantu oleh thesis supervisor sayer. sayer sgt2 berterima kaseh pd thesis supervisor kerana rajin memberi bantuan serta info2 dan maklumat mgenai thesis sayer(kne suap jek...huhu).

tidak di nafikan, thesis sayer ni sgt2 susah. thesis sayer ni byk membabitkan pengiraan math(kene blaja matrix 12x12) + structural analysis(kne tahu psl stiffness matrix). huh, susah tuh. sayer juga harus belajar meggunakan software math iaitu MAPLE. mule2 agak susah kerana xpernah menggunakn nye lgk, namun akhirnya, sayer sudah berjaya n mahir mnggunakan software tersebut.

kajian saya tertumpu pada composite beam, utk melihat deflection beam tersebut apabila kite divided 1 whole beam kepada beberapa bahagian(element). ini utk melihat keupayaan deflection beam tersebut berpandukan penyelidikan Newmark's formulation. buat masa sekarang, penyelidikan sayer hanya tertumpu pada beam jenis simply supported beam. apabila berjaya bru la sayer teruskan kepada continuous and cantilever beam. okla, sampai disini saja.

sila lihat gambar2 di bwh(*klik picture to enlarge).

ini la software maple yg boleh selesaikan smua masalah math termasuk pengiraan membabitkan nilai2 yg besar.


gambar ini menunjukan bagaimana software ini dpt meyelesaikan masalah membabitkan matrix 12x12..cpt n senang kn??

don't go knocking my door ANYMORE!!(i better off without u!!)


today is my 1st day of mid term break.

nothing much can i do today.

wanted to do my thesis but feel so lazy.

i hv to finish my thesis within this few day, b4 i meet my thesis supervisor in Wednesday morning maybe.

wake up about 10 o clock(fell so sleepy last night..i slept in front of my laptop..hehe).

then checking my email, friendster, myspace, n my blog plus chating.

about 12 pm i started to cooking 'masak cili padi ikan keli salai' and 'tempe' for lunch(just a simple lunch 4 my mom n me).

after that i go bath(finaly!! hehe).

after eating lunch, sit in front Tv and watch my feveret actresses 'Fazura' acting.

felt lil bit sleepy, but i hv to finish my thesis!!

come epa!!

now my mind is off with all LOVE n Couple things!

i felt so calm, nothing to think anymore.

lets it go same as blow of wind and come without invite.

its much more better.

all single ladies..put your hands up!!

:)

-------------------------------------------------------------------------------------------------
time is up
no more cheat n lie
no more tears to dry
you n i, we're like so, 'bye bye'
finally
i am over u
totally unblue
and i can hear myself saying
i am better off without u
stronger than ever and i
i'm telling u now
don't go knocking on my door
gotta stay away for sure
u say u miss me like crazy now
but i ain't buyin that
u better get off my back
its okay
i can sleep at night
it will be alright


adikku kne buli??!!

you know what?? my only brother kne buli??!! how dare budak form 1 membuli adk sayer by taking his rm90 money!! that is his only money that he have(his saving...slalu tak mkn di sekolah kerana nk simpan duit). my brother is too naive of all this. thank God i have heard of his taking to his friend on the phone by this evening, later on, i ask him about 'kne pow'. my 3rd sister tell my mom about this, then my parent go to find that boy(go to his house and ask his parent). we found him, and my mom ask his mother to came to our house. cian to my brother kn? my 2nd sister NYARIS2 want to punch that boy...so brave are u?? huhu

*klik picture to enlarge*

Nilai 3~shoping day

my new style...


hari ini (21feb09) sayer n famili bershoping di nilai 3. beli few of kain utk raye nnt n also tudung. penat but puas hati.



come...lets snap pix~ wif my adek2..cik eyra n cik wana



my 'sengal' adek...cik eyra...wearing my 'selendang'...she bought yellow selendang..easy to wear~she said



tadaa...2types of tudung i bought..ekin's tudung plus brown selendang..my mom also bought ekin's tudung(huhu..i influence my mom 2 buy it)




19/02/01~the day we..

....view SMTMS dari padang...



...depan dewan makan lelaki...

salam.

19 feb 2001, 8 tahun lepas. ada apa dengan 19 feb tu? kepada semua pelajar SMTMS(sekolah menengah teknik Muadzam Shah, Pahang) terutamanya batch 2001/2002, itu la tarikh keramat yang membawa perubahan yang boleh di katakan drastik juga, apa hala tuju hidup kita pada hari ini(itu pendapat saya, saya rasa ianya sangat tepat). pada tarikh itulah, kita menjejakkan kaki ke SMTMS. terima kasih pada rakan sekelas saya iaitu IKRAM kerana masih mengingati tarikh tersebut(itu pun selepas saya membaca POSTING beliau di FRIENDSTER).


...ni gambar jamuan kls 5KA6 2002..missed u all!!...


saya pasti, ramai kawan-kawan kita masih mengingati saat2 manis, pahit, tawar, masin, masam semasa berada di sekolah tersebut. semua kenangan tersebut, kadang2 leh wat kite tersenyum, tergelak dan jugak kenangan tersebut mematangkan dan memberi corak idup kte sendri.

pada semua rakan2 SMTMS yang saya sentiasa igti, semoga kite smua akan tabah menghadapi rintangan pada masa hadapan. walaupon ramai kwn2 yang dh 8 tahun kite xpernah bertemu, saya sntiasa berdoa anda panjang umo dan d murahkan rezeki. sampai seru, pasti kite akan bertemu. segala tunjuk ajar cikgu di SMTMS haruslah kite hargai(walapon dl rmi bdk2 mara ngn cikgu) kerana jasa mereka la yang menjadi batu loncatan di atas kejayaan yg kite tempuh pada masa sekarang.

..yang pasti nya, semua kenangan di SMTMS menjadi KENANGAN TERINDAH dalam hidup kite..

salam sayang,
zarifah aka zar/kakpah
batch 01/02
4KA6 n 5KA6


SEK.MEN.TEKNIK.MUADZAM SHAH
JALAN ISTANA
26700 MUADZAM SHAH
PAHANG DARUL MAKMUR

...entrance of SMTMS...


lagu sekolah(semua mesti tahu lagik kalo suh nyanyi kn semula...hehe)

SMTMS...
YANG INDAH TERCINTA,
AKU SAYANG PADAMU,
MEMBERI KU SINAR KEKUATAN,
MENUJU KEJAYAAN,
KEMANA PUN KAU TETAP KU BAWA...
UTUH BERSEMADI...
DARI BUMI INI...KAN KUBAWA PULANG
KEJAYAAN ABADI
SMT....SEKOLAHKU...
TERCINTA....!!!!!
AUMMM!!

mood kembali normal~KISAH CINTA MAHATMA GHANDI

sayer sudah ok skng. mintak maaf la sbb bg ayat2 yg sgt kejam. agak mentensenkn otak skit. xdela...perasaan geram xterluah, tuh rs down skit few days. but now IM OKAY!! sesi luahan perasaan dh wat. epa kembali ceria. hope dpt enjoy idup ni btl2. especially idup as student. tq 4 those ppl yg sudi dgr permasalahan yang melanda diriku ini. tadi petang sayer ad bc dlm paper mengenai kisah cinta MAHATMA GHANDI

ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai.

1 titis air mata itu menyapa air mata yang satu lagi.

"saya air mata seorg gadis yang mencintai seorg lelaki tetapi kehilangannya".

siapa kamu pula?

jawab titis air mata yang kedua, "saya air mata seorg lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yang mencintai saya berlalu begitu sahaja".

renung-renungkan dan selamat beramal!


suck it ati!!


huh....BENCI!!! IM now in full of ANGER!!!

geram sgt2...eeee.....benci 10000000x
(dont la make urself like an IDIOT!!)

epa sgt suck it ati la mgu ni!! tensen...mari ceria kn epa!!

mama!!! jom kte shoping mgu ni...ye???? leh release tensen!!! huhu

new HANDBAG~

color: brown price: rm35 only maaa


tadaaaa....presenting my new handbag!! agak lame jugak la sayer tidak membeli handbag baru. akhirnya petang td di kala keluar mjalankn sedikit urusan, sayer berjmp ngn handbag ni. bagi sayer ianya sgt menarik tertarik kau memang debommm...abis duit sayer untuk mgu lps. tapi xmgapa, mgu depan harus simpan duit lagik untuk bershoping bersame bonda tercinte di MASJID INDIA membeli tudung ekin yg di katakn murah di sane.


pic sayer memakai tudung ekin(ala2 kot). sayer mau carik tudung ini!!

Happy birthday!!!


i wanna wish happy birthday to mr... TODAY(u noe who u are!!..ur name cannot mention inside here...its too scary!! hahaha...kidding!!)



HAPPY 25TH BIRTHDAY TO U!!



hope u will success toward to find all ur dream off!!

and stay ur 'perangai gile2' and plz dont stay cute like me...im much cuter than u!!

here ur present......




hahaha....in ur dream la!!! its mine ok......jus leh drive or tgk dr jaoh jek..plz la CEMBURU of my CIK MERAH!!!


hurm...perhaps dis could be ur present...


dat day u asking for TOYOTA WISH..ur wish become true..hahaha...don 4get to print out and paste on ur wall!! hahaaha


dont mad at me la!!! or else...u became older than ur age...but the things is...im younger than u!!!

take care!! huhu


Happy Valentine's Day!!


Valentine's day is 4 celebrate day of LOVE once in a year. but for me, valentine's day in this year just same as valentine's day in past few years. nothing special. i'm not the 'crazy' type who love to go out celebrate day of love. for me, love can be spread in time by time, not in valentine's day only. this valentine's day is just not to share love to special girlfriend or boyfriend but also share our love with our self, families, friends, cats or our belonging.


sayer suke pic ni kerane sy nmpk sgt putih,
diambil b4 g 'date' ngn abg ejul..hehehe

My wish for this DAY OF LOVE is to find the TRUE LOVE of my life(who coulded be?? anyone outside there??). The person who can give HAPPINESS to me. its really hard to find, because i always meet wrong person. but i noe, GOD have his excuses about this. i just need to be more patient.


To all the people that always around me in different situation, always stand right beside me, i really appriciate it and HAPPY VALENTINE'S DAY. hope our love will always grow time by time, day by day.


p/s: to IZHAR, sori beb, cant go out wif u today, bukan xmo teman ko tgk wayang, but my MOOD already change towards old problems. its just came back AGAIN. i hate when this happen!

Rihanna concert are postponed!!


Sayer dpt taw concert rihanna kt KL dh postponed beberapa hari lepas.
Skang baru berkesempatan untuk baca di news internet
(almaklum la, mgu ni sangat sibuk ngn asgnmt sbb weekend lps asik la keluar berjalan2).
Postponed sebab RIHANNA KENE PUKUL ngn bf die
(CHRIS BROWN).
Ee...xbaek wo pukul2 org ni.
Tula rihanna wat concert cpt sgt, xmo 2gu sayer.
Sayer xdapat nk join concert tuh
(penat dh hafal smua lagu2 die..sedey btl).
Sila baca detail2 nye di bwah.
Sekian terima kasih.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

By Alan Duke
CNN

(CNN) -- Rihanna postponed a concert in Malaysia that was set for Friday night, according to the show's promoter, following reports that she was allegedly assaulted by boyfriend Chris Brown.

Rihanna was scheduled to play a concert in Malaysia on Friday.
Rihanna was scheduled to play a concert in Malaysia on Friday.

Promoter Pineapple Concerts announced Tuesday that it was notified by Rihanna's agent at the William Morris Agency that she would not make the Malaysia date.

"In light of recent events involving Rihanna, the artist management will confirm within two weeks from now on a replacement date to be mutually agreed by Pineapple Concerts and the artist," the company said.

The promoter stressed that it was "not a cancellation but a postponement" and told those who bought tickets to hold on to them for a rescheduled date.

The concert, to be held in at Stadium Putra Bukit Jalil on the outskirts of Kuala Lumpur, is part of Rihanna's "Good Girl Gone Bad Tour," which began last year.

Malaysia's conservative Islamic party protested against Rihanna last month, saying her show is too risque for the country.

"Rihanna's image including her dressing is not suitable for our culture," Kamaruzaman Mohamad of the Parti Islam Se-Malaysia (PAS) told Malaysia's Star newspaper.

"Even if she wore a headscarf here, we know it is not her real self because she performs differently in other places," he said.

The government rejected the PAS demand that the show be canceled.

Rihanna -- whose full name is Robyn Rihanna Fenty -- canceled her performance at Sunday night's Grammy Awards as police were looking for Brown in connection with the alleged domestic violence incident.

Brown, 19, turned himself in Sunday night. He was arrested on suspicion of making criminal threats.

Brown was later released on a $50,000 bond. He is scheduled to appear in court on March 5.

Police said Brown and a woman were in a vehicle near Hollywood's Hancock Park early Sunday when they became involved in an argument.

The woman "suffered visible injuries and identified Brown as her attacker," police said.

While police did not identify Rihanna, 20, as the alleged victim, sources close to the couple told CNN she was the woman involved in the incident.

Brown's lawyer has not responded to several requests for comment.

yuhuuuuu!!!

2day....epa class is CANCEL!!! YUhuuuuu.....


uncle JIMI g amk duit.....so..duit lgk penting....die kate jdk lec xbyk wit...kne wat side income..

suke ati la sir...janji sir BAHAGIA!! (slmber jek ak kutuk die kt cni...xpo..bkn die taw...jimi xpndi bc blog...huhu...kalo terbc..AMPUN sir..)


leh r arini ak stat wt assignmt yg tertangguh tuh....


chaiyok epa!!!

tagged by my 'GEDIK' sista :p [eyraZZ]

Do you think you are hot?
of cos la.....meowwww....we must compliment to our self..huhu


Upload a favorite picture of u...

Why do you like that picture?
bcoz i always appreciate all wat GOD hv created..(sayer sgt mude!!!)

When was the last time u ate Pizza?
last friday!! tx to mr manager pizza section 20. white satria. cute rr kamo!!

The last song u listen too?
dan sebenarnya by YUNA

What are u doing right now beside doing this?
jus came back from RCD2 class

What name do u prefer besides yours?
i luv my name. EPA. but its ok to call me zarifa, kakpah, zar, along...siti nurhaliza, erra fazira{kalau boleh sayer nak jadi semua org..yang penting kite ENJOY!!...cik bear suh ckp cm tuh...haha}

People to tag?
1. cik ain
2. cik awe
3. cik bear
4.mr bond
5. puan finie

Who is No.1?
my beloved housemate n bestest friend!! sayang kamo!!

No.3 is having relationship with...
amar!! nice to see both happy 2gether!!


Say something about No.5...
she will become MOTHER soon!! happy 4 u!!


How about No.4?
BOND?? my same batch member. (ble mau banje??? sudah kejer...)

Who is No.2?

MY dearest besh FRIEND!!! sayang kamo jugak!!

List of assignment..due date-->next week!!

due date for each assignment below is next week.. but until now, none of them aren't finished.


1. Test 1 for Solid waste management --> need to stdy Chaptr 1 and chaptr 2

2. assignment for Reinforced Concrete Design 2 --> bout Foundation of pad footing, the axially loaded, biaxially loaded and uniaxially loaded. hv to drw the figure

3. Steel and Wood Design --> submission tutorial for beam and draw the plan view of Industrial Building for group project

4. Design Project 1 --> need to apply for frame analysis in StadPro and also the beam analysis(envelop method)

5. Thesis --> show to my supervisor the matrix value of my calculation in Maple and Word


wah! i just realized i hv so many assignment!! sumbody help me la!! anyone??

MOOD: MALASZZZZZZZ

why cannot gv comment??!!

why huh??

org laen xleh comment blog sayer???

salah setting ke pe??

ANYONE??!!

tp ms stat blog ni, xde pon usik setting pe2 pong??

xkn nk wat blog br kot...

aisehhhhhh



...tension + tired = nnt pk solution la...

Yuna~Dan Sebenarnya

Yuna~ Dan sebenarnya

lagu ni sgt besh utk di dengar berulang-ulang kali(xcaye dgr jela kt blog ak ni). Tak jemu!! siyes!! ak igt lagu ni band indo. rupenye2 singer malaysia la. jangan tak cya, malaysia sgt byk lagu2 yg bertaraf international mcm ni. singer die gadis melayu bertudung!! respek la!! mcm ala2 colbie caillat malaysia. here its the lyrics yg sgt2 mnyentuh perasaan...

oh bulan
jangan layan diriku lagi
pabila,
air mata membasahi pipi
dan lagu2 di radio seolah2 memerli aku
pabila,
kau bersama yg lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

ku enggan
berpura pura ku bahagia
ku enggan
melihat kau bersama si dia
oh ku akui cemburu
telah menular dalam diri
pabila
kau bersama yang lain

adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu
kau juga merindui aku

pabila kau merenung matanya
ku rebah,
jatuh ke bumi
di saat kau benar-benar mahu pergi
seperti ku bernafas dalam air
adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
yang masih bersemadi untukmu
dan sebenarya ku mengharapkan
di sebalik senyuman mu itu kau juga merindui aku
oh


SAYER CHENTA INDIE!!!


Happy day~

yey!!! happy sgt2!!

2day byk perkara yg berlaku mghappykn idupku yg kdg2 dh xbp nk ceria ni. 1st of all, 2day 1st time my mom bg me drive dari unisel pulang ke s.alm(blk uma ler). tp ms mule2 nk drive tuh, mcm2 my mom pesan(bc bismillah, doa naek kenderaan, selawaT)..peh, mmg risau gak my mom ni. hehe, tp ak stil berlagak terer r(mmg dh terer but cuak skit jek). yela, ak kne la stat praktis utk sem dpn( sem dpn a.k.a short sem, ak xduk hostel dh, ulang alik dr s.alm, yela kls 1mgu sekali jek). ak pon mulekn confident ak ler. huhu..semua berjalan lancar(my mom jdk instructor plak td, mcm2 advice bg). but td ak kne gak sound psl nk potong lori dpn. hahaha, ak igt cun dh ler potong, tp ad lori plak kt depan(ala, lori tuh pon jaoh skit je. seb baek lepas. hehe). BTY, selamat jela ak bwk, mak ak just comment psl lori tuh jek. nmpknye pas la kot nk bwk kete. huhu

pas dh smpi uma, ak ajak la my sister(iya yg sgt bucuk) kua g crk buku. pas anta my mom g keje, ktorg pe lgk, melenjan ler kete ke section 3 wisma mais nak crk buku REINFORCED CONCRETE DESIGN. buku tuh dah 6th edition, but the problem is, buku tuh dh introduce to EUROCODE 2! alamak!, lec ak br ajar gune BS STANDARD. kt unisel blum d introduce ngn EUROCODE ler. but pakcik buku tuh beriya suh ak beli gak. hahaha. kesimpulannye, ak xbeli pon sbb laen skit formula dlm tuh.

pastu adk ak ajak g SACC mall beli BIG APPLE. besh gle, beli yg 12 piece dlm 1 kotak. mcm2 perise ad. besh sgt!! blk mkn sorg 2 bijik plak tuh. mlm td ak banje famili makan piza. order 4 large piza, mmg kne melantak sakan ler piza tuh.hehehe.

hah, lupe nk cite psl ak dpt kad kawen member sek rendah. peh mcm xcaye jek die igt kt ak. dh lme gle xjmp. name die RAJA MUNIRAH. die pindah pon ms sek rendah, xigt plak darjah bp. smpi ler skng xpenah jmp. dkt 10 thn lbh kot. muke pon xcam. huhu. INSYALLAH, t ad ms ak dtg kenduri ko. lame siot xjmp.

kul 9 td, dpt call dr mr K ajak kua. pe lgk. kua la. g karok jap. melayan lagu. mlm ni semput skit nyanyi. sore pon cm ilang skit. ni pon br blk. kejap jek jmp mr K. anyway, HAPPY SGT jmp awk!! huhu.

GOOD news & BAD news!!

hye all...
dalam arini ad 1 BAD news and 2 GOOD news...

the BAD news is 1 hostel UNISEL xde air!!!!

sgt kuang asam tul. uma ak stat xde air kul 10..peh!! sgt tekanan!! ptt ler time magrib ak ad nmpk bdk2 hostel dh stat berangkut baldi ke hulu ke hilir carik air. tidak ku sangka cempedak jadik nangka!! peh, stat kul 12 tgh malam, stdnt pompuan especially dh stat beratur kt depan guard menunggu air. bermula la spread news ckp unisel xbyr bil air la, ari xde smpi cuti thaipusam ni la, bla bla bla. lagik tekanan perasaan smua stdnt. pastu stat la kecoh2, bdk2 yg xsempt nk tadah air(termasuk ler uma ak, time tuh tgl air msk jek...mak aii) nk kua g amk air kt pkp but that time dah more than 12 o'clock of cos la guard xallowed stdnt kua. bdk2 mtk kebenaran kt felo but(as usual la felo mane penah amk kesah pon) ..malang nye xdpt.. pe lgk, studnt pon dh stat mgamuk. mtk air!!


...stdnt siswi dh stat kumpul depa guard(sowi la pic gelap skit..xde lampu ler)...


hehe. ak ngn bear join, just jdk pemerhati jek. sj jek nk bakar2 line. hehe. kul 2 kotrg naek ats siap tdo. tup2 dgr dlm kul 4, bomba dtg bg air(we love u la abg bomba. tq so much!!).


...TQ abg bomba!! laen kali xde air dtg ler lgk taw...


and.. the GOODS news is.. PT dh kua!!!

pg2 dlm kul 7 ak dpt msg dr hajar(wei, pt dh kua...). sonok!! time tuh br nk gerak g mandi kt uma cik awe kt kg(tq cik awe!! coz bg kami tumpang mandi!!). pe lgk, kami mandi la dlm mood yg ceria skit lepas dpt BAD news mlm td. hehe

berkat kesabaran kami yg xmo blk uma(always think positive..mst ad air blk ni, ptg skit kot..bdk2 laen smua dh beransur pulang sejak pg lgk) dlam kul 3lbh akhirnye AIR MUNCUL KEMBALI!! syukur sgt2, air ad!! pe lgk, kami smua pon segera tadah air n also melepaskn 'hajat' yg dh tersangkut2, hehee. esok leh r g kls dgn AMAN nye!! huhu.

tula agaknye pengalaman terakhir saat2 nk abskn sisa2 idup sbgi pelajar hostel. bty, besh gak, dh lme xwt huru hara. hehe. BELAJAR DARI PENGALAMAN, IA SANGAT2 BERHARGA!!

Khasiat pokok misai kucing

pada hari ahad yang lalu, pagi2 jek member sekolah lame ak call ajak sarapan pgi. peh, dh ler malam tuh ak tdo lmbt akibat dari berchatting sehingga lupe dri, hehe. ak pon pelik gak pesal la member ak ni pgi2 jek dh call ajk kua sarapan, katenye nasi lemak mak die beli xbesh, ak igtkn die dh nk kawen, almaklum la sejak2 dh keje ni, sure rmi gle bf dpt ko crk kn kn? hehe. bty, bukan cite psl ak kua ngn mber ak ni, but cite psl khasiat pokok misai kucing. ak pasan pokok ni ms 2gu mbr ak dtg amk. ak lepak kt bridge dkt jalan besar uma ak tuh, btl2 pokok tuh ad kt tepi semak n longkang beso, lantas ak pon amk la hp yg xbape nk besh skng ni lalu mengambil gambar pokok tersebut kerana begitu teruja.(ak pon xbp cm sgt pkok misai kucing ni, igt rupe tp xtaw name, last2 ak usha kt kdai makan kt kg belakang ad air peket pokok misai kucing berserta gambarnye, tuh yg br taw tuh..hehe)


..ni la die pokok misai kucing yang ak berjaya temui..


okla, berikut adalah serba sedikit info pasal khasiat pokok misai kucing ni...

Herba Misai Kucing telah digunakan sejak beratus-ratus tahun dahulu oleh pengamal perubatan tradisional untuk merawat penyakit berkaitan pundi kencing (seperti batu karang) dan buah pinggang. Kandungan ortosifonim dan garam kalium (yang terdapat pada daunnya), merupakan komponen utama yang membantu larutnya asid urik, fosfat dan oksalat dalam tubuh manusia, terutama dalam hempedu ataupun ginjal sehingga dapat mencegah terjadinya endapan batu karang. Kandungan saponin dan tanin pada daun juga boleh mengubati penyakit keputihan yang dialami oleh sesetengah wanita.


Penyelidikan semasa telah mengenal pasti kesan-kesan Misai Kucing sebagai berpunca daripada komponen fenolik dan flavonoid. Sebatian-sebatian ini merangsang pembersihan sel dan perlindungan yang lebih baik melalui beberapa kaedah. Pertama, ia meningkatkan pembuangan asid metabolik dan natrium melalui ginjal (buah pinggang), yang dipanggil diuresis, dengan cara yang tidak memudaratkan ginjal. Ini menjadikannya antara bahan diuretik paling selamat di kalangan ubatan herba. Sesetengah daripada hasil penyelidikan awal terhadap herba ini telah dibuat berhubung usaha menilai kegunaannya sebagai rawatan tradisional untuk menghapuskan batu karang. Ia merupakan salah satu daripada segelintir bahan herba yang telah diluluskan oleh kerajaan Jerman untuk meningkatkan isi padu air kencing bagi mencegah batu karang. Ia disyorkan khusus untuk mencegah pembentukan batu karang akibat asid urik. Dos saranan untuk herba kering ialah 300 - 800 mg sehari, yakni kira-kira 1.5 - 4 gram daun segar.


Selain itu, daun misai kucing juga digunakan sebagai rawatan sakit pinggang, radang ginjal, masuk angin, kencing manis dan demam. Tanaman ini juga boleh digunakan sebagai bahan antialergi, gout, athritis (radang sendi) dan reumatik (sengal-sengal atau lenguh) kerana ia dapat menyingkirkan asid urik dan toksik metabolik yang berlebihan pada sendi dan otot. Bila asid-asid ini terkumpul secara berlebihan pada tisu-tisu, ditambah pula dengan sistem pengedaran yang lemah, itulah yang menyebabkan kesakitan dan radang pada sendi dan otot. Disamping itu juga, misai kucing digunakan untuk mengurangkan kolesterol dan tekanan darah. Penyelidikan juga telah mendapati ianya bersifat antiseptik.


Para penyelidik daripada Fakulti Farmasi, Universiti Fukuyama, Jepun telah mendapati bahawa sesetengah daripada sebatian herba ini menggalakkan penurunan secara berterusan terhadap tekanan darah sistolik melalui tindakan vasodilasi (pengembangan pembuluh darah), penurunan keluaran kardiak dan tindakan diuretik dalam penghapusan natrium. Ini menerangkan dengan jelas kesan-kesan positif herba ini dalam rawatan hipertensi yang mana telah berlaku penggunaan herba ini secara berdokumen sebagai rawatan tradisional di Indonesia selama ratusan tahun yang lalu. Dalam satu kajian yang hasilnya diterbitkan pada tahun 2007 oleh Pusat Kajian Sains Farmaseutik di Universiti Sains Malaysia herba ini didapati mengandungi sifat-sifat antioksidan dan penghapus radikal bebas. Ini juga mengesahkan penggunaannya secara tradisional dalam merawat masalah hati, kerana ia telah terbukti merangsang perlindungan hati daripada keracunan bahan toksik secara bergantung pada dos (dosedependent).


Pakar ubatan herba tradisional Indonesia juga telah menggunakan herba ini untuk merawat diabetes (kencing manis) dan kesannya disahkan apabila pada tahun 2007 para penyelidik daripada Jabatan Farmakologi, Universiti Chulalongkorn di Bangkok, Thailand menerbitkan laporan berhubung kesan Orthosiphon terhadap glukosa darah pada tikus yang diaruh supaya berpenyakit diabetes. Kajian berkenaan menunjukkan bahawa dalam satu ujian ketahanan glukosa, pati Orthosiphon (0.2 - 1.0g/kg) menurunkan kepekatan glukosa plasma dengan ketara secara bergantung pada dos (dose-dependent) pada tikus biasa dan tikus berdiabetes. Menjelang tamatnya kajian ini profil lipid juga telah bertambah baik dengan kepekatan gliserida plasma lebih rendah pada tikus berdiabetes yang dirawat dengan pati ini berbanding tikus yang tidak dirawat, manakala tahap kolesterol Lipoprotein Ketumpatan Tinggi (kolesterol baik) juga naik secara ketara pada tikus berdiabetes yang dirawat dengan pati ini. Ini merupakan satu contoh baik penggunaan ubat tradisional yang disokong dengan pengesahan saintifik bagi setiap kegunaannya secara tradisional. Paling penting sekali, herba ini menawarkan rawatan sokongan yang selamat dan berkesan bagi masalah berhubung penuaan yang paling sering berlaku, yakni sakit dan sengal sendi, hipertensi, diabetes dan kolesterol tinggi.


Secara ringkasnya kepentingan daun misai kucing adalah seperti berikut:

  • Mengandungi sifat-sifat anti alergi, antihipertensi, anti inflamatori dan diuretik.
  • Digunakan untuk merawat areriosklerosis (penyakit pada sirkulasi dan kapilari darah), ghout, batu karang, batu hempedu, diabetes dan reumatisme. Bersifat anti fungi dan anti bakteria.
  • Salah satu cara ia bertindak ialah dengan meningkatkan aliran pembuangan air kecil pesakit.
  • Mengandungi kalium yang mempunyai khasiat diuretik dan pelarut batu karang (saluran kencing).
*petikan dari http://www.bio-asli.com/Herba/misaikucing.asp

epa new topic blog for 2009

PART 1: intro

wah, new topic blog in year new 2009. dh lame ak xupdate my blog ni. sgt malas. padahal ad byk story yg leh d kongsikn. kte cite skit pasal new year kali ni. this will be my final year in unisel. yes! i will gradute soon. slmt tgl dunia pelajar, welcome dunia kerjaya. i cant wait to finish my stdy sbnrnye. ptt nye, sem ni last sem ak blaja, tp ak ni dulu ms br msk blaja ’sgt pintar’ utk myusun subjek(amik subjek skit sgt ms mule2), tinggal la ak sorg(xde la sorg, tp ad geng intake laen, intake ak smua sem ni last b4 go LI). xpela, ad hikmah sbnrnye. yela, smua org dh sedia maklum, tahun ni kn kegawatan eknomi. since jan 2009, already 10k worker dh kne buang. dasyat tuh. arap2 by next year, ekonomi dh pulih, but for construction site(utk ak ler), amk ms gak utk naek blk, almost 3 year for develop. mbr ak yg keje kt site tuh pon ckp, construction skng dh slow. doa2 kn la, pas grad trs dpt keje blk. so, pada siapa yg xdpt keje lgk tuh, ak ad bc paper baru ni, ckp its good time 2 consider, smbg blaja blk. sbb ble jek ekomoni ok, org yg dh abs balaja, akn berpusu2 org amk bekerja. Sambung balaj??!! cite psl smbg balaja ni, kalo bg ak, amk part time balaja la. ak myb akn smbg amk MASTER plak pasni. xlarat dh nk blaja full time, mgadap buku jek, ak lgk suke kalo menbz kn dri, at least xpyh la nk pk sgt prob ‘laen’ yg slalu mensarat kn otak. adei, pjg pulak bebel ak kali ni, almaklum dh, dh ad mood nk tulis blog. hehe.(utk makluman, ni intro jek, bawah ad cite lgk, haha)


PART 2: epa xtvt 2day(3/2/09)

pagi:

pg2 lgk ak xde mood dh, baju kesygn ak kne klorok(ntah cm ne nk eja..lantak r) dh ler mgu lps ak dpt taw sua jean yg besh kne. trs xde mood nk g kls. tp kne g, ak jln ler pelan2 g kls(ak sbnrnye xlarat nk jln ni, tgh pk cr cm ne la nk pujuk mak ak supaya bg ak bwk kete g unisel, jaoh woo…letih sgt. bapak ak ok jek nk bg, mak ak ni pyh skit, syg lebh sgt kt ak ni..huhu). smpi jek kls, mood pon dh beransur pulih. jmp mbr2 kt sne. gelak2. ilang jap stress ak ni. tetibe plak, dpt taw kls ptg batal, peh punye la syok. jlan la blk hostel(jalan kaki lgk. kurus ak) smbl msk ke fakulti org laen. cuci mate. hehe

petang:

adeiii…..i feel so stress la period kali ni….mcm2 perasaan yg ad…arini rs nk marah org…smlm rase nk nangis…pelik2…tensen btl la. xtaw nape. tetibe my roomate ckp ‘ko kne mkn coklat la bg ilang stress’. hah, btl la., period kali ni lupe nak mkn coklat. dh ler last week ak nk minum vanila coke, tp kt kafe xde. sedey r. pe la. smua bende xkene jek ngn ak kali ni, sem ni xbp bz, ble xbz ni yg ak xbape nk gemar. t mcm2 ak pk. ak dlm tensen2 tuh, ak tetap gak online, ak jmp kt blog bekas ‘MADU’ ak(haha, well, pndi x ak crk. ni kne bukak topic laen, kalo ak rs smpi mood, ak cite ler) psl CINTA YANG IDEAL. ak nk pjm phase english psl


‘If you love someone, let that person go…

If that person comes back to you, that person is yours…

But if that person does not come back to you…

Then that person was never meant for you, In the very first place…’


ak sgt sokong ngn phase ni, ni la prinsip ak skng psl cinta. ak cukup percaye ngn JODOH MAUT DI TGN TUHAN. so, kalo psl jodoh ni, mls ak nk pk sgt. go with the flow, its better than try so hard to make it possible. okla, smpi cni jek cite psl love, t kte smbg. but, plg besh ptg ni, ak dpt bc blog nad! haha, nad windu kt akk ye?? mmg mare btl. nnt k.epa update la brite utk nad k. mane taw pasni die 2kar nk beli SURIA xjdk MYVI. haha.

malam:

argh..mlm ni ad kls COMPOSITE MATERIAL. ak plg xsuke kls mlm. tp nk wat cm ne. smua nk amk subjek tuh. mlm ni ad mamat tuh nk ajk ak mkn nc lemak kt bridge tuh. dh ler bg ak kecik ati td. banje ak. xkire! haha


PART 3: conclusion

hampir terlupe nk wat conclusion, haha mcm anta asgnmt kt lec plak ak ni. arini mls plak nk tgk SPA Q, so baek ak conclude kn karangan ak di atas. EPA DH TUE!!! peh, tahun ni dh umo 24THN!! mcm xcaye jek. tp kwn2 jgn riso, epa stil rase dri die umo 18THN taw. epa sentiase mude remaje. okla.xleh ckp byk2.

..hahahaha..

epa welcome note

finally, i have create new blog. started new blog in new year 2009. starting from now, this will be my official blog. i not used friendster blog from now. i feel free to invite all my friend to view my blog just wanna know all new thing or topic that i post. also, dont forget to give some comment okay?? take care.